Maak kennis met de nieuwe Renault Espace

Body

Als een onverwachte verrassing kwam Renault dit jaar met groot nieuws: er staat een gloednieuwe Espace op het punt om te schitteren. Maar laat je niet misleiden, deze keer is het geen typische MPV; het is eerder een uitgebreide Austral, een heuse SUV.

Korter, lager en lichter dan de huidige Espace

We kennen de Austral al een jaar en de nieuwe Espace heeft qua ontwerp dan ook weinig verrassingen in petto. Laten we het daarom hebben over de afmetingen. Met een lengte van 4,72 meter is hij aanzienlijk korter dan zijn 4,86 meter lange voorganger, en in hoogte heeft hij 3 centimeter ingeleverd. Bovendien is hij maar liefst 215 kg lichter. Het verschil van 21 cm met de Austral zien we ook terug bij de Scénic en Grand Scénic (23 cm), en vergelijkbare waarden vinden we bij de VW Tiguan en de Tiguan Allspace, evenals de Nissan Quashqai en X-Trail. Leuk feitje: de 7-zits Renault 21 Nevada uit de jaren tachtig was met zijn lengte van 4,69 meter bijna net zo groot als de nieuwe Espace en had zelfs een langere wielbasis. Ondanks de kleinere buitenmaten beweert Renault dat de nieuwe Espace een ruimer interieur biedt.

Hybride aandrijflijn met 200 pk

Voor de Espace-rijders, die ooit konden kiezen voor een krachtige V6-motor, was de overstap naar de vorige generatie met alleen een 1,6-liter turbomotor (en een 2.0 diesel) al een grote verandering. Nu is het echter nogmaals slikken geblazen, want onder de motorkap bevindt zich een 1,2-liter driecilinder motor met 130 pk en 205 Nm koppel. Maar dat is niet alles, want hij wordt bijgestaan door twee elektromotoren. De grootste elektromotor levert 70 pk, terwijl de kleinere fungeert als starter/generator met 25 pk, wat resulteert in een systeemvermogen van 200 pk. De accucapaciteit bedraagt 2 kWh, waardoor de hybride Espace in staat is om korte afstanden volledig elektrisch af te leggen, met name in stedelijke gebieden. Met een opgegeven brandstofverbruik van 4,6 l/100 km is dit meteen de zuinigste benzine-Espace ooit.